Elf Bar bryter reklamereglene

 

Kinesisk vaping-kjempe svikter britiske reklameregler for salg til barn.  Influensere på sosiale medier promoterer Elf Bar på TikTok

.

Observer sine undersøkelser ser at det kinesiskeide merket Elf Bar driver oppblomstringen av e-sigaretter blant unge mennesker ettersom sosiale medier-påvirkere på TikTok markedsfører varene sine i et tilsynelatende brudd på reklamereglene

Influenere promoterer ElfBar på TikTok og visker ut grensen mellom reklame og anmeldelse. Foto: TikTok

Et ledende e-sigarettmerke ignorerer regler for å markedsføre produktene sine til unge mennesker i Storbritannia, har en Observer-undersøkelse funnet, ettersom eksperter advarer om at fargerike vapes med søtsmak brukes av barn helt ned til syv år.

Elf Bar, en kinesisk eid vaping-gigant som har sett bruken av produktene sine av under 18 år øke kraftig det siste året, blir promotert av sosiale påvirkere, som i noen tilfeller hevder å bli betalt for kampanjene og dra nytte av gratis produkter .

Videoene – hvorav mange viser influencere som damper på kamera – er ikke aldersbegrenset og er ikke alltid tydelig merket som annonser. Noen har tiltrukket seg hundretusenvis av visninger på den korte videoappen TikTok, som brukes av halvparten av åtte til 11-åringer og tre fjerdedeler av 16-17-åringer.

Kampanjene, som ser ut til å bryte regler som forbyr e-sigarettannonsering på sosiale medier, er tilsynelatende en del av et press fra Elf Bar for å nå nye kunder i Storbritannia, inkludert kampanjer på busser og reklametavler og utdelinger av produktene deres.

TikTok fjernet denne helgen to kontoer som promoterte Elf Bar-produkter etter å ha blitt varslet om dem av Observer. Det britiske vapingmarkedet er verdt mer enn £1 milliard i året, men folkehelseeksperter er skremt over at engangsdamper som de laget av Elf Bar, som koster så lite som £3,99 hver, fører til økt bruk blant unge mennesker.

«Det er ikke rakettvitenskap. Hvis du ikke vil at barn skal bruke disse produktene, må du stoppe tilførselen.»

Å selge e-sigaretter til under 18 år er ulovlig, men de er enkle å kjøpe på nett og i gatene. Association of Directors of Public Health (ADPH) sa denne helgen at de ønsket å se strammere regler for å forby fargerike emballasjer som den som brukes av Elf Bar og en gjennomgang av smaker som sannsynligvis vil appellere til barn.

Dr Gareth Nye, programleder for medisinsk vitenskap ved Chester University, advarte om potensielle langsiktige helsekonsekvenser, inkludert lungesykdommer. «Til tross for at vaping er til stor fordel for mange mennesker, betyr den sjokkerende økningen av ikke-røykere og dampere som plukker opp disse produktene at vi må seriøst vurdere måten disse produktene annonseres og selges på,» sa han.

Bilde fra Elf Bar sin nettside som fremstiller en ung kvinnelig modell som damper.

Elf Bar var knapt kjent som et e-sigarettmerke for to år siden, men har nå blitt et av de mest populære merkene blant unge mennesker i Storbritannia. Merket, eid av et teknologiselskap basert i Kina, er mest kjent for sine engangsvapes, som kommer i smaker som regnbuegodteri, tyggegummi og ostekake. De inneholder ikke tobakk, men kommer forhåndsfylt med en nikotinsaltbasert e-væske som inneholder 20 milligram nikotin per milliliter – den høyeste konsentrasjonen som er tillatt i britisk lov.

Helseeksperter er bekymret for at den økende populariteten til Elf Bar, hvis slagord er «Make it Elf, enjoy yourself», kan føre til en betydelig økning i ungdomsdamping i Storbritannia på samme måte som Juul påstås å ha fremmet bruken av e -sigaretter blant barn i USA.

Mer enn halvparten av ungdommene som damper sa at engangs e-sigaretter, slik som de produsert av Elf Bar, var deres foretrukne produkt, en syvdobling siden 2020. Foto: Igor Ilkov/Alamy

 

 

 

 

Juul, som er deleid av Marlboro-sigarettprodusenten Altria, ble i forrige måned beordret til å fjerne alle produktene sine fra det amerikanske markedet av Food and Drug Administration, hvis direktør hevdet at produktene deres hadde spilt en «uforholdsmessig rolle i fremveksten av ungdom. vaping».

Selskapet anker forbudet, som er midlertidig stanset. I Storbritannia, mens antallet unge som bruker e-sigaretter er relativt lavt, tyder forskning på at tallet vokser.

En undersøkelse fra YouGov og veldedighetsorganisasjonen Action on Smoking and Health (Ash) fant at andelen barn i alderen 11 til 17 år som vaper har økt fra 4 % i 2020 til 7 % i 2022.
Andelen barn som har prøvd vaping har også steg, fra 14 % til 16 %. Mer enn halvparten av barna som vape sa at engangs e-sigaretter var deres foretrukne produkt – opp fra 7 % i 2020 – og det mest populære merket blant dem var Elf Bar.

Bruk av e-sigaretter blant 16 til 18 åringer i Storbritannia har mer enn doblet seg det siste året

 

Mer enn halvparten av 11-17-åringer som bruker engangsdamp har prøvd Elf Bar-merket

Det er strenge regler for markedsføring av vaping-produkter i Storbritannia som er designet for å forhindre uansvarlig markedsføring og annonser rettet mot unge mennesker. I 2019 ble fire e-sigarettselskaper sanksjonert for å ha brutt reklameregler for å markedsføre produktene deres på sosiale medier.

Men det ser ut til at kampanjer på TikTok for Elf Bar-produkter åpenlyst misliker disse reglene. «Haul»-videoer som viser influencere som pakker ut store pakker med produkter de sier har blitt sendt til dem gratis, eller legger ut anmeldelser som de sier har blitt sponset, har tiltrukket seg hundretusenvis av visninger.

En britisk TikToker har sagt i videoer at hun «jobber for Elf Bar» og blir betalt av merket for å legge ut om produktene sine. «Enkle penger», står det i en bildetekst. «Få gratis alvebarer og få betalt for å smaksteste dem,» sier en annen.

Innholdet hennes, som har blitt sett 5 millioner ganger, inkluderer en video av henne som prøver en engangs Elf Bar-vape med kirsebærsmak på kamera, som presenteres som en anmeldelse, men inneholder en liten etikett som sier at det er en annonse. «Herregud! Den er pen,» sier hun, pakker ut dampen og tester den på kamera. «Det er vakkert. Det smaker som kirsebær … jeg er besatt. Jeg elsker det. Jeg tror det slår alle smaker jeg har prøvd så langt.»

I en annen video pakker hun ut en «enorm levering» av Elf Bar-produkter, med smaker inkludert ostekake, regnbuegodteri og tyggegummi, og erklærer: «Elf Bar, jeg bare elsker deg.» Videoen er merket som «gifted», noe som antyder at produktene ble sendt til henne av Elf Bar, men er ikke tydelig merket som en annonse.

En annen britisk TikToker som har promotert Elf Bar sine produkter oppgir på profilen sin at han er 20. En video, likt mer enn 7000 ganger, viser ham holde engangs vape-penner i forskjellige farger til kameraet. «Hva er favorittsmaken din, siden jeg aldri har prøvd en @Elfbarofficialuk #annonse», heter det i bildeteksten.

Reglene for Advertising Standards Authority (ASA) sier at annonser for e-sigaretter må målrettes ansvarlig, ikke være rettet mot under 18 år, og de bør ikke annonseres på noen plattformer der mer enn 25 % av publikummet er under 18 år. personer i annonser som markedsfører disse produktene skal ikke være, eller se ut til å være, under 25 år.

TikTok sa at den vurderte bevis sendt til dem av Observer. Etter å ha blitt kontaktet for kommentar, sa TikTok at de hadde fjernet innhold som ble flagget for brudd på reglene.

En talsperson sa: «Våre retningslinjer gjør det klart at innhold som promoterer salg, handel eller tilbud av … vaping-produkter ikke er tillatt, uavhengig av alder. Vi har undersøkt og fjernet innholdet som er flagget til oss og iverksatt tiltak mot disse kontoene.»

Ash, som fremmer vaping som et sunnere alternativ til sigaretter, sa at annonser for Elf Bar var «problematiske» og bidro til å «drive oppfatningen av glamour rundt disse enhetene».

Hazel Cheeseman, veldedighetsorganisasjonens viseadministrerende direktør, sa: «Verdien av e-sigaretter for folkehelsen er som en hjelp til å slutte å røyke, men det ser ikke ut til at de posisjonerer disse produktene som et alternativ til å røyke sigaretter. De promoterer dem som en hyggelig opplevelse i seg selv.»


Anekdotiske bevis fra rektorer peker på et mye større problem. Vi skaper potensielt en avhengighet
Ruth Tennant, folkehelsedirektør


Folkehelsedirektører støtter nå oppfordringer om strengere reguleringer av e-sigaretter etter å ha advart om rapporter om at barn helt ned til syv år damper. De ønsker også nye restriksjoner på promotering av vaping til unge mennesker.

Ruth Tennant, et ADPH-styremedlem og direktør for folkehelse for Solihull, sa: «Vaping startet i liten skala [i skoler], men anekdotiske bevis fra rektorer peker på et mye større problem. Skolen snakker om å gjøre ting som bagasjesøk … Vi skaper potensielt en avhengighet.” Devon fylkeskommune sendte forrige måned ut et brev til rektorer som advarte om en rapportert økning i antall hendelser som involverer elever og vaping. Den sier at problemet hovedsakelig er på ungdomsskoler, men har advart om rapporter om at noen grunnskoleelever bruker vaping-produkter.

Steve Brown, Devons direktør for folkehelse, sa at Elf Bar-merket promoterte produktene sine på nettsiden sin med unge kvinnelige modeller som vaping, og han var bekymret for at det var rettet mot yngre mennesker. Han sa: «På 1970- og 1980-tallet ble tobakksemballasje merket for å tiltrekke folk til å røyke, og min bekymring er at vi er noe lignende i vapingmarkedet.

«Det er et nikotinholdig produkt, og vi må ha lignende kontroller som tobakk.»

En gjennomgang av tidligere Barnardos administrerende direktør Javed Khan av regjeringens ambisjon om å gjøre England røykfritt innen 2030 advarte forrige måned om et «ville vest» av vaping-produkter tilgjengelig på nettet.
Rapporten sa at vapes var «minst 50 % og sannsynligvis nærmere 95 % mindre skadelige enn en sigarett».
Rapporten sa at skoler og høyskoleledere fortalte at vapingprodukter var for lett tilgjengelige for under 18 år.
Rapporten foreslår å forby tegneseriefigurer fra vapingprodukter, gjennomgå tilgjengelige smaker, hindre selskaper fra å gi bort vapingprodukter gratis og gjøre bruk av aldersbegrensede produkter ulovlig på skole- og høyskolelokaler.
Rapporten venter på svar fra regjeringen.


John Dunne, generaldirektør for UK Vaping Industry Association, som representerer selskaper i sektoren, sa at han var bekymret for de økte rapportene om vaping på skolene.
Han sa: «Vi får telefoner fra skoler fordi de begynner å se barn få disse produktene. Det er først og fremst engangsartikler.»
Dunne sa at foreningen etterlyste strengere reguleringer, inkludert å pålegge strengere bøter på opptil 10 000 pund for useriøse handelsmenn som selger til barn. «Det er ikke rakettvitenskap,» sa han. «Hvis du ikke vil at barn skal bruke disse produktene, må du stoppe tilførselen.»


I en uttalelse sa Elf Bar at de var «veldig klar over det britiske regelverket» og ville foreta «interne undersøkelser» av anklagene fra Observer. De sa at de hadde en «ingen betalt for influencers»-policy på plass og at den fulgte ASA-regelverket om vape-reklame, og fikk godkjenning i forkant av å kjøre kampanjer på busser og reklametavler.
En talsperson sa: «Vi er fullstendig forpliktet til å ta opp problemet med at vape-produkter kommer i hendene på mindreårige. Dette inkluderer alt fra å slå ned på uoffisielle Elf Bar-kampanjer på sosiale medier og useriøse forhandlere. All Elf Bar-emballasje indikerer at produktene våre ikke er for salg til under 18 år.»

Department of Health and Social Care sa: «Vi har noen av de sterkeste forskriftene på plass på vapes for å beskytte unge mennesker, og vil fortsette å jobbe tett med MHRA [Medicines and Healthcare products Regulatory Agency], handelsstandarder og annen regulatorisk håndhevelse byråer for å sikre at produkter som selges i Storbritannia er i samsvar med dem.»

 

«Det er ikke rakettvitenskap. Hvis du ikke vil at barn skal bruke disse produktene, må du stoppe tilførselen.»

 

 

 

Link til artikkelen

Har du en mening om dette?

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: