Når man sjekker postkassa og den er tom er det to muligheter;
Postmannen har ikke vært her ennå eller at det ikke var post til deg.
– Slik tenker de fleste av oss. Duverden så feil man kan ta.
Jeg er sikkert ikke aleine om å ha erfaring med klager på pakker og brev som ikke er kommet fram slik de skulle komme fram.
Jeg solgte en Atmomixani til en kar og puttet den helt enkelt i en konvolutt, satte på et av mine antikke A-postmerker og la det i postkassa på min Post i Butikk på Rimi uten å tenke over at det merket gjelder brev inntil 20 gram.
For ikke å henge ut folk har jeg sverta navn og adresse.
Kjøper fikk bilde av konvolutten og ventet spent på at postmannen skulle komme. To dager gikk uten post. Noen dager til gikk uten at den kom fram og han etterlyste den på sin Post i Butikk uten hell.
Etter en ukes tid fikk jeg PM om at nå var konvolutten framme. Men den var tom.
Ikke nok med at den var tom, den hadde fått et gøyalt klistremerke som opplyste om ‘Underfrankert sending‘ og en påskrift om at den var ankommet uten innhold.
Hvordan kan en tom konvolutt være underfrankert, liksom?
Kjøper ringte til Posten.no og fikk beskjed om å etterlyse på dertil egnet skjema og avvente.
Uka etter kom det brev til meg fra Posten.no med krav om innbetaling av 78 kroner i straffegebyr for manglende porto på brevet.
Jeg ringte også til Posten.no og lurte på hvordan de kunne forlange straffeporto på en sending som ikke ble levert. Posten.no beklaget hendelsen, men kunne ikke gjøre noe verken fra eller til, men skulle avskrive kravet mot meg. Jeg trengte derfor ikke å betale straffegebyret.
Tre uker etter fikk kjøper brev fra Posten.no og fikk vite at de hadde henlagt saken og kunne dessverre ikke hjelpe med noe. Siden det var et vanlig brev, ikke rekomandert og heller ikke en pakke med sporing var et heller ingen erstatning å kunne kreve.
Dersom postkassa di er tom er det mange muligheter.
At ting skades eller ødelegges mens posten har dem i sin varetekt er ikke nytt. Jeg hadde kjøpt noen flasker med VG og litt PG pluss litt annet smått og godt og regnet med at pakka skulle være framme hos meg slik at jeg rakk å hente den før jeg reiste på 2 ukers ferie.
Det skjedde ikke. Jeg måtte reise uten å ha sett snurten av pakke.
Vel installert på hotellet der jeg skulle tilbringe de neste 15 dagene fikk jeg melding fra naboen som passet hus, katter og blomster at det var kommet en pakke til meg.
Flott, tenkte jeg og sendte melding tilbake med spørsmål om hun kunne hente den. Jeg er jo klar over at Posten.no har en hentefrist på 2 uker. Er ikke pakka hentet innen den tid, sender de den helt enkelt i retur til avsender.
Siden det nå var helg kunne hun ikke hente den før tidligst på mandag. På tirsdag fikk jeg melding om at hun hadde hentet pakken, men det rant av den. Hun mente at det var noe flytende inni som det hadde gått hull på og det luktet ikke godt. Derfor hadde hun lagt pakken i en plastpose på en plastpose på terrassen.
Jeg takket henne mens jeg forbannet ferie og syden og to uker uten å kunne gjøre noe som helst. Men jeg sendte en melding til han jeg hadde kjøpt det av. Han forsikret meg om at han hadde pakket det forsvarlig og dobbeltsjekket alle korker, men var på ferie sjøl.
Da jeg kom hjem og så pakka, skjønte jeg fort at dette hadde skjedd under transport. Det ene hjørnet på pakka var flatt og en av flaskene med PG hadde brukket halsen.
Siden det var to uker siden pakka kom konkluderte jeg med at det ikke var noen vits i å klage. De ville garantert bare si at jeg skulle ha klaget da jeg hentet pakka. Jeg sendte derfor kun en liten melding til sender om hvordan jeg tenkte og vi ble kjapt og elegant enige om en god felles løsning. Uten å blande inn Posten.no som vi begge gikk ut fra ikke ville gjøre noe allikevel.
For å tydeliggjøre at ‘Alt var mye bedre før’ kommer her en liten leksjon om postens historie i Norge.
For mange år siden lærte jeg av min far som jobbet i Postverket i flere mannsaldre at; Dersom postkassa di er tom er det mange muligheter.
- Postbudet har ikke vært her.
- Han har vært her, men det var ikke post til deg.
- Han har lagt din post i feil kasse.
- Han har glemt å legge posten din i kassa.
- Han hadde ikke plass til din post i postveska.
Han snakket garantert av erfaring. Postverket hadde ansvar for din post fra den ble innlevert på senders postkontor og helt til den lå i din postkasse eller ble puttet i brevsprekken i ytterdøra di. Vi hadde kun Postverket å forholde oss til.
Postverket var populært. Fikk du en jobb i posten var du berga for resten av livet. Jobb i staten og greier.
Post i Butikk er en anbudskonkurranse som er tidsbestemt
Hvor mange av oss har ikke samla på frimerker?
Posthornet var en følgesvenn på norske frimerker siden postverket begynte med frimerker. Vi samla alle varianter vi kunne komme over og klipte av konvolutter og limte inn i album. Det var frimerkebytting i klasserommet i mange av timene vi egentlig skulle lære noe helt annet. Vi var medlemmer i filateliforeninger og frimerkebytteklubber over en lav sko. Frimerker var kultur. Jeg har fortsatt mange kilo frimerker liggende.
Idag er situasjonen en helt annen. Norge ble medlem av EU. oj, beklager.. EØS.
Politikere og EU har bestemt at Postverket i Norge slik det har vært siden 1647 er gått ut på dato og skal moderniseres. Dette har pågått noen år uten at vi har oppdaget det før ‘Post i Butikk’ ble et begrep også her i landet.
Staten fant ut at EU sitt ‘Postdirektiv 2008/6/EF’ skulle akklimatiseres til norsk klima og norske husstander. De la ned brorparten av postkontorer og solgte rettighetene til å etablere ‘Post i Butikk’ til den som betalte mest. Norgesgruppen og Coop hoppet på og betalte i dyre dommer for retten til å bygge om butikker og ansette postfolk. Direktivet sier dessuten at antall postombæringer skal ned fra 6 til 5 dager i uka.
Post i Butikk er en anbudskonkurranse som er tidsbestemt. Det vil derfor helt sikkert skje at ved neste utlysing vil din lokale Post i Butikk være i en annen butikk, eller på en bensinstasjon.
De røde postbilene med posthornet på forsvant også. Det dukket plutselig opp grønne og grå biler med ‘bring’ på siden. Vi oppdaget etterhvert at Bring har brukt 5 milliarder kroner og kjøpt 30 transportbyråer i Norden; både Wajens, Nor-Cargo og Nettlast er nå inne i statens nye storbedrift som heter ‘Posten Norge.’
Henger dere med fortsatt?
Posten Norge er ’tildelt konsesjon for og monopol på befordring av lukkede adresserte brev under 50 gram.’
Det merkelige er jo at konsesjonen skulle opprinnelig løpt ut 31. desember 2010. Direktivet møtte imidlertid stor motstand i Norge, blant annet viste en utredning at en konsekvens kunne bli at en halv million nordmenn i distriktene ville få post bare én dag i uka på grunn av dårlig lønnsomhet, og 25. oktober 2010 ble konsesjonen forlenget ut 2011. 10 april 2011 stemte Arbeiderpartiets landsmøte for å bruke reservasjonsretten mot EUs postdirektiv, og 20. desember ble konsesjonen forlenget ytterligere ett år.
Jeg vet det finnes en bedrift som heter Hent, men er litt usikker på om de er med i dette siden de ikke har en variant av Posten sitt stiliserte posthorn som logo. For å være helt ærlig har jeg ikke den minste anelse om hva de driver med.
24. april 2015 kom regjeringen Solberg med forslag til ny postlov.
Det ble blant annet foreslått å avvikle pliktig postombæring på lørdager, samt innføring av EUs tredje postdirektiv, noe som blant annet innebærer fri konkurranse på levering av brev og pakker.
Idag aner du ikke hvor mange ulike firmaer som har håndtert vapemailen din fra den ble levert på posten eller hentet av en ‘postbil’ til du henter den på Post i Butikk.
Posten som leveres på din lokale Post i Butikk og skal til en nabo 8 kilometer unna må først fraktes med bil til nærmeste postfordelingspunkt. Det finnes kun et mindre antall slike i Norge og posten din får lufta seg godt. Der pakkes den om og havner på ny på en lastebil og fraktes de mange milene samme veien den kom. Tilbake til postombæringspunktet i ditt distrikt. Den blir pent tatt hånd om av ivrige postfunksjoærer som fordeler den til de mange postbud som fins i ditt distrikt. Nå er posten tatt hånd om av en du kjenner. Ditt eget postbud.
Han leverer nå den posten du leverte i forrige uke etter at den har reist tohundreogtrettielleve mil for å komme fra din lokale Post i Butikk til postombæringssentralen som ligger 300 meter unna.
Det heter sentralisering. Påstår politikerne.
Det finnes et stort antall transportbedriftersom ikke ville være med på Posten sin storsatsing i 2008. PostNord er en av dem og trolig den med størst dekning i Norge. Egentlig et tysk logistikkselskap som ble skapt da dansk og svensk postvesen slo seg sammen og Norge sa ja til EU sitt Postdirektiv. Tollpost-Globe er nok den største norske aktøren som er med her sammen med Eek Transport som ble fusjonert med Tollpost i 2012 og gikk over til PostNord i 2014.
Hvem husker ikke Linjegods? Eller Arvegods som det het på folkemunne. Sendte du egg med Linjegods leverte de høns. Sendte du en kalv kom den fram som melkeku. Det var tider det. Idag er de spist opp av Schenker, men frakter fortsatt varer. I tillegg til disse frakter TNT og DHL også både brev og pakker rundt i Norge. Lokalt kan det også forekomme at Posten Norge hyrer inn transportfirmaer når de ikke har egne biler tilgjengelig. Derfor kan det som nevnt være vanskelig å finne noen bestemt å klage på.
Sånn. 😀
Det var litt historie for de av dere som har klart å henge med. Jeg vet nå at det kan være mange mer eller mindre gode grunner til at min vapemail ikke ligger i min postkasse når jeg ikke har anelse om hvem jeg skal klage til eller på. Postbudet er det ingen vits i å bruke kjeft på. Dessuten er det dumt. Kanskje han blir sur på meg og venter i tre dager med å levere vapemailen min neste gang.
Klage til Post i Butikk? Lite lønnsomt. De er jo ansatt i butikken, enten Coop eller Rema1000 eller Joker og kan jo ikke stort annet enn priser på melk og brød.
«Skal du ha pose?»
Har du noe å klage på?
Legger ved en link til klager på posten der det står helt klart: Klagen kan fremmes muntlig eller skriftlig, og rettes til Kundeservice per telefon, post, e-post eller direkte i dette klageskjemaet . Skriftlige klager kan også innleveres til postkontor, Post i Butikk eller landpostbud. Posten skal veilede om klageadgangen og hjelpe til med å utforme klager skriftlig dersom du ønsker det.