Hvordan virker en e-sigarett?

 

Hvordan virker en e-sigarett?

Åpenbart er det er vanskelig spørsmål å få. Og minst like vanskelig å svare fornuftig på. Iallefall om man er forsker eller journalist, som egentlig burde vite bedre. Men heldigvis er det ikke noe krav om å være rakettforsker.

Elektronisk sigarett kalles som oftest en damper. Det vil gi en pekepinn på hva den egentlig gjør. Den produserer damp, ikke røyk: Det er en aesosol bestående av damp og mikroskopiske dråper av væske. All elektronikken og de  andre komponentene i damperen, er der kun for å produsere damp av den væsken som finnes i tanken.

Alle dampere har tre hovedkomponenter: Batteriet, tanken og atomizeren. (det vi dødlige kaller fordamper eller coil.) Det er ingen begrensninger i størrelse eller utforming (design) på noe, derfor finnes det et enormt utvalg av dampere i alle fasonger, utseende, størrelser og ikke minst – prisklasser. Det eneste de har felles er de tre komponentene. Uten en av dem ville den ikke fungert.

Vi begynner med

Batteriet

Batteriet i damperen gir helt enkelt elektrisk strøm.  De aller fleste dampere har lithium-ion eller lithium-polymer batterier siden disse kan lagre mer energi enn blybatterier. En damper trekker mye mer strøm enn andre bærbare elektroninske dingser og trenger derfor et kraftigere batteri.

Alle mindre dampere – de som ser ut som en tradisjonell sigarett, samt de mer populære pennelignende – har innebygget batteri. Det betyr at når du har brukt opp batteriet (vanligvis tåler de rundt 500 ladinger. Men ikke fortvil over tallet – iPhone sitt batteri tåler heller ikke flere ladinger) bør du skrote damperen og kjøpe deg en ny.

Noen av de litt større e-sigaretter – de vi kaller «mods» – har også innebygget batteri. Her er batteriet såpass stort og kraftig (lagrer mer energi) at de vanligvis holder hele damperens levetid. Innen du har «brukt opp» batteriet kan det tenkes at noe annet – ofte en av knappene – ikke virker lenger.

Så har vi de mods med utbyttbart batteri. Siden batteriene lages i flere størrelser, er variasjonen i mods også stor. Men de aller fleste benytter et 18650-batteri. Fordelene ved utbyttbart batteri er mange. Den viktigste er at når batteriet er tomt, kan du bytte det ut med det du allerede har ladet opp i en batterilader og fortsette å dampe.

 

Tanken

Alle e-sigaretter har en tank av noe slag som inneholder væske (juice) som suges opp til fordamperen. (coil med bomull) I en sig-a-like (de som ser ut som en tradisjonell sigarett) er det oftest en liten, utbyttbar plastikkampull, andre har en påfyllbar tank. Påfyllbare tanker finnes i flere størrelser, men dersom TPD får viljen sin vil 2 ml bli den største om kort tid. Det må nevnes at loven ikke kommer til å få tilbakevirkende kraft. Derfor kan ingen ta fra oss våre 4, 5 og 8 ml tanker.

E-juice-tanker er kompliserte byggverk. Det største problemet for en designer er å sørge for at luft kommer inn uten at juicen lekker ut. Det enkleste er derfor å plassere coilen over tanken med bomullen hengende ned i juicen. Slik det ofte er i små «cartomizere» – de små runde som er litt større enn en vanlig sigarett.

Noen tanker har coilen i bunnen av tanken, inne en skorstein som leder dampen opp til munnstykket. Her ledes juicen til coilen gjennom små hull i skorsteinen og luften kommer inn gjennom hull under tanken. Så lenge det er nok juice i tanken til å fylle hullene i skorsteinen, vil undertrykket hindre at juicen renner ut gjennom luftehullene.

 

Atomizer 

Fordamperen er et dekkende norsk ord. Det er ikke mange norske ord i damperverdenen, men dette er iallefall et av dem. Det er den delen som skaper dampen via en coil sonm er en ståltråd som er surret rundt en veke – oftest av bomull. Det finnes også coiler med keramisk eller silica (samme stoffet som er i de små tørkeposene) og videre noen med et stålnett (mesh) som trekker juicen fram til coilen. På mange måter er dette den enkleste delen av en mod; veka trekker juice til coilen som fordamper den før du suger den inn.

Noen atomizere er «rebuiladble» – du kan lage din egen coil og veke. Andre er bruk og kast; skru ut og kast den gamle coilen og sett inn en ny når det ikke smaker godt av juicen.

 

Sammendrag

En a-sigarett som er klar til bruk har et oppladet batteri, en tank med juice og en coil. Når du klemmer på fyringsknappen (eller tar et trekk – som på de aller minste modellene) gir batteriet strøm til coilen. Coilen som er laget av metall varmes fort opp og varmen overføres til juicen som fordamper til en liten, tjukk dampsky.

Når du tar et trekk blir luft sugd inn via lufthullene, over coilen og inn i munnstykket. Dette gir coilen mulighet til å varme opp mer juice som igjen fordamper til mer dampskyer. Coilen fortsetter å produsere damp så lenge du suger på munnstykket – eller til det ikke er mer juice å fordampe. De fleste som damper inhalerer 5-6 sekunder. På en moderne dampmakin er det mer enn nok til å produsere en utrolig stor dampsky.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kjør debatt. Har du en mening om dette?

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox:

%d bloggere liker dette: