Omtale: Captain PD270

 

Captain PD270 fra iJoy leveres med 2 stk. 20700 batterier og er derfor et hakk større enn andre mods med 2 batterier.

P står for high Performance, D står for Dual battery og 270 for 20700 batteri.  Akkurat slik som bilprodusenter ofte gir navn til modellene sine.

Fyringknappen er også større. Displayet er ikke stort, men inneholder mye informasjon.

 


Produktet som omtales er mitt eget og jeg har ingen tilknytning til noen norsk dampebutikk. 

Det er kun mine subjektive meninger som kommer fram her. All produktinformasjon kommer fra produsent og leverandører.


 

Jeg satte på min TFV8 for å prøve Captainen og det du ser er det du får i esken: Ladekabel, (som imo ikke bør brukes til annet enn oppdatering) sleeve til 18650 batterier når de medfølgende 20700 ligger til lading, garantihefte og en tjukk bruksanvisning.

Riktignok er halvparten på engelsk og resten på kinesisk, men dog. 35 sider med informasjon om innstillinger og menyvalg er mer enn jeg klarer å svelge.

 

 

Den ser ikke normal ut med Nautilus på toppen.

De store 20700 gir nok strøm og med 234 Watt i boksen er det ikke mange tanker du ikke kan bruke når det er 5 Watt i den andre enden av skalaen. Men jeg tviler sterkt på om jeg ville satt en Nautilus på den, selv om det fungerer.

PD270 er kun en smule større enn Predator228. Noe av grunnen er naturligvis batteriene. Den har ikke de avrundede hjørnene som Predatoren har, derfor kjennes den større enn den er.

Displayet har store, tydelige tall på det som er viktigst. I mitt tilfelle er det kun Watt. Om du vil kjøre den i andre modus reguleres det med tre kjappe på fyringsknappen pluss knappene under displayet. En hel rekke med ulike TC modus og flere ulike innstillinger på hvordan du vil den skal fungere.

Batteriindikator for hvert batteri, Ohm og Ampére, Volt, antall trekk, og lengde på siste trekk. Savner du noe?

Du kan nullstille antall trekk, men du skrur vel ikke kilometermåleren på bilen din tilbake selv om du syns den har gått for langt?

 

Jeg lekte meg litt med knappene og merket en noe mindre aggresiv coil når den sto på Soft enn når den sto på Hard. 

Jeg har ikke klart å finne ut av hvordan TC og jeg skal finne hverandre og bli venner, derfor overlater jeg til andre å bedømme den delen av Captainens innmat.

Det er iallefall mer enn nok å holde styr på også der. Ni, SS, titan, TCR pluss alle innstillingene i undermenyene.

Jeg er en enkel sjel og vil ha det enkelt, derfor holder jeg meg til normal Watt.

Jeg kommer heller ikke til å bygge en coil med 0.05 Ohm selv om Captainen klarer å fyre den.

 

 

Kjøp Captain PD270 for kr 779 fra nosmoke.no her

 

Mitt eksemplar har svart carbon på sidene, men det er totalt 52 ulike fargekombinasjoner å velge mellom. En av hver?  😀  Jatakk.

Den eneste ulempen jeg ser nå med en av hver, er å måtte lese like mange bruksanvisninger. Hver på 35 sider med engelsk tekst pluss like mange med kinesisk.

Men det er jo et luksusproblem.

 

 

 


Etter at du har fisket den opp noen ganger og fått kjeften full av brennende varm damp som smaker som brente ullsokker, lærer du fort å slå den av før du putter denne i lomma. 


 

 

En stor fordel er jo at den også spiser 18650 batterier som puttes i det som minner om en dobbel sovepose. Jeg fant ut at det var smart å legge posen (sleeven) med åpningen ut. Da ser jeg hvilken vei batteriene ligger og unngår at ingenting virker.

Skyvelokk i bunnen holder batteriene på plass og tydelig merking til pluss og minuspol på lokket.

Fyringsknappen er et kapittel for seg sjøl.

Den er firkantet og dekker hele bredden på moden og er like høy. Det er ikke vanskelig å fyre med denne, men jeg hadde problemer med at den fyrte på egen hånd når jeg hadde den i lomma.  Eller når jeg skulle hente den opp fra nevnte lomme.  Moder med reguleringsknapper på siden har dessuten en stygg tendens til å regulere seg sjøl der de ligger i lomma di og koser seg.

Etter at du har fisket den opp noen ganger og fått kjeften full av brennende varm damp som smaker som brente ullsokker fordi den har justert seg opp til 234 Watt, lærer du fort å slå den av før du putter den i lomma.

Det går faktisk an å slå den av med fem kjappe klikk på fyringen. Alle mods du putter i lomma uten å slå dem av, kan fyre der de ligger mot dine edlere deler, eller de kan selvregulere seg til max Watt. Det er ikke noe nytt ved Captainen. Men det er ubehaglig og kan være skadelig. Uansett hvilken mod du har i lomma.

Carbonskinnet (eller plast eller hva det nå er) på sidene gir et godt grep og er ikke så glatt som det ser ut til å være. Den ligger faktisk godt i min digre neve og fyringsknappen er omtrent der tommelen sitter.

 

 


Jeg damper fordi jeg setter pris på smaken og skyene. Jeg har ingen interesse av hva som er inne i noe av utstyret. Det viktigste for meg er at det virker når jeg skal bruke det.


 

 

For de med interesse for teknikk kommer jeg nå til å klistre inn litt spesifikasjoner hentet fra en norsk leverandør:

  • Utgangseffekt: 5-234w
  • Motstandsområde i watt og TC modus: 0.05 – 3 ohm
  • Støtte for TC-modus med Ni200, titan og SS316L tråd
  • TCR-funksjonalitet med minnefunksjon
  • Temperaturområde: 300°F~600°F
  • Fjærbelastet 510-tilkobling
  • Stor 0.96″ OLED-skjerm
  • Dimensjoner: 48mm x 32mm x 89mm
  • Batteri-indikator på begge batteriene
  • Funksjon for forhåndsoppvarming av coilen
  • Beskyttelse mot feil batteripolaritet
  • Beskyttelse mot for lav eller høy spenning
  • Beskyttelse mot for lav motstand
  • Beskyttelse mot overoppheting av PCB-kretskort

 

Tilslutt vil jeg gjerne vise noen av de 52 fargevariantene som iJoy har laget slik at akkurat du skal finne en du liker og som ikke alle andre har.

Bare et lite utvalg fargevarianter.

 

Kjøp Captain PD270 for kr 779 fra nosmoke.no her

 

Konklusjon:

Voksen mod som passer best til en voksen kar. Eller til en dame hvis hun velger en som ikke er svart. Batteriene varer bra mye lengre enn 18650 jeg har i de fleste andre mods. Den har god tyngde, noe som gjør at du ikke konstant har den i hånda slik du gjør (jeg gjør iallefall det) med en lettere dampmaskin.

Etter en ukes aktiv bruk er det ikke stort negativt å si om den. 20700 er trolig morgendagens batteristørrelse og da har iJoy åpenbart fått et forsprang.

Fjærbelastet senterpin i 510-kontakten er nesten standard, men denne er mindre enn vanlig, noe som helt klart gir en bedre sikkerhet med tanke på kortslutning til tanken.

 

Oppdatering av innmat:

Jeg oppdaget tilfeldig at mitt eksemplar hadde den gamle versjon 1.2 installert. Jeg leita litt og fant en link på sida til en leverandør. Den virket ikke slik den skulle, men jeg leita videre og fant en annen som virket.

Hvordan du skal oppdatere Captain PD270  til versjon 1.5 kommer i egen artikkel ganske straks.

Link til oppdatering av Captain PD270

 

 

 

 

Kjør debatt. Har du en mening om dette?

Én tanke om “Omtale: Captain PD270”

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox:

%d bloggere liker dette: